Teknikken bag ved sammenligningstjenester

Prissammenligningstjenester som bl.a. comper.no kan indsamle data direkte fra forhandlerne online. Detailhandlere, der ønsker at liste deres produkter på sammenligningstjenester, kan i såfald leverer derefter deres egne lister over produkter og priser, og disse matches med den originale database på prissammenligningstjenester. Dette gøres ved en blanding af informationsekstraktion, blandet med noget menneskeligt arbejde og logisk tankegang.

Sammenligningstjenester kan også indsamle data gennem en fil fra et datafeed. Forhandlere leverer således information elektronisk i en form for sæt format. Disse data importeres derefter af sammenligningstjenesten. Nogle tredjepartsvirksomheder leverer konsolidering af datafeeds, så sammenligningstjenester ikke behøver at importere disse fra de mange forskellige forhandlere. Tilknyttede netværk samler datafeeds fra mange købmænd og leverer dem til websteder med prissammenligning.

Mange af de populære shoppingwebsteder giver direkte tilknytning til den kunde, der ønsker at blive tilknyttet partner. De leverer deres egen API til den tilknyttede partner for at vise deres produkter med specifikationer på den tilknyttede partners websted. Dette gør det muligt for sammenligningstjenester at tjene penge på produkterne indeholdt i deres feed ved at tjene provision på klik på links. Andre sammenligningstjenester har aftaler med købmænd og samlede feeds ved hjælp af deres egen teknologi.

Hvordan fungerer det?

I de senere år er der udviklet mange forskellige softwareløsninger, der tillader webstedsejere at tage sammenligningstjenesters data, og placere detailpriser på annoncer på blogs eller indhold. Til gengæld, modtager ejerne af disse websider så en lille del af indtægterne i form af en omsætningsandel, der er optjent fra sammenligningstjenesten ved klik fra brugerne.

En anden tilgang er at gennemsøge internettet for priser. Dette betyder dog også, at sammenligningstjenesten scanner detailwebsider for at hente priserne i stedet for at stole på, at detailhandlerne selv leverer dem. Denne metode kaldes også for at skrabe efter information. Den anvendes typisk af mindre uafhængige websteder for netop at få priserne direkte fra de websteder, som deres sammenligningstjeneste bruger til sammenligning.

Endnu en fremgangsmåde er at indsamle data er gennem crowdsourcing. Dette gør det muligt for sammenligningstjenester at indsamle data fra næsten enhver kilde uden kompleksiteten ved at opbygge en crawler eller logistikken med at opsætte datafeeds på bekostning af lavere dækningsomfang. Websteder, der bruger denne metode, er afhængige af at de besøgende bidrager med prisdata. 

Dog er der ofte brugt en kombination af disse to fremgangsmåder når det kommer til sammenligningstjenester. Nogle søgemaskiner begynder også at blande information fra standardfeeds med information fra websteder, hvor produktbeholdningsenheder ikke er tilgængelige.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *